Ertunç H. (Danışman (Yürütücü Gerçek Kişi Olan Projede)), Kalkan İ. , Güvenç İ.
Gemi inşa sektöründe, yüksek dayanım ve verimlilik gerektiren uygulamalarda MIG&MAG kaynağı ve FCAW (Özlü tel) yaygın olarak kullanılmaktadır. Ancak, ülkemizdeki çoğu tersanede bu kaynak işlemi, nitelikli usta operatörler tarafından manuel olarak yapılmaktadır. Bu durum, yüksek iş gücü maliyetlerine, iş sağlığı ve güvenliği risklerine neden olmaktadır. Bununla birlikte gemi imalat sektöründeki parçaların spesifik olması, standart otomasyon çözümlerinin bu alanda kullanılmasına imkân vermemektedir. Bu nedenle, gantry tabanlı akıllı kaynak sistemleri ortaya çıkmıştır. Bu projede, özgün bir yazılım kullanılarak geniş bir alana yayılmış gemi gövdesini oluşturan parçalar sensörler ile tespit edilerek; öncelikle parça konumu, sonrasında kaynak yörüngesi belirlenecektir. Bu sayede kaynak prosesinde insan faktörü azaltılarak, geometriden bağımsız yeniden programlanacaktır. Kaynak kalitesinin TS EN ISO5817 standardı ve kalite seviyesi D ve/veya C-B'ye göre yapılabilmesi hedeflenmektedir.
Projenin yenilikçi yönleri:
. Günümüzde kullanılan standart otomasyon yöntemlerinin aksine parçaya bağımlı olmadan ve fikstür kullanmadan kaynak işlemi yapılması,
. Sektörün aksine algılama yöntemi touch-sense, noktasal lazer sensör yerine profiler sensör kullanılarak daha hızlı ve hassas bir ölçümleme sistemi olması,
. Özgün, kullanıcı dostu bir yazılımla yetkin kaynakçı gerekliliğinin azaltılması,
. Piyasada bulunan sistemlerden farklı olarak distorsiyon azaltmak için back-step yönteminin yazılıma entegre edilmesi,
. Çok pasolu (multi-pass) ve ISO-5817 Standardına göre kaynak prosesinin gerçekleştirilmesi,
. Üretimi verimli ve güvenli hale getiren bir sistemin geliştirilmesi
olarak ifade edilebilir.